Kifejezés
|
Jelentés
|
DATA RATE
|
ADATÁTVITELI SEBESSÉG
Az adtátviteli sebesség megadható bit/s vagy baud mértékegységgel. A bit/s
az egyes bitek számát adja meg időegységenként. |
BASEBAND
|
ALAPSÁV
Az alapsávi adatátvitel modulálatlan. A jelek elfoglalják az átviteli médium
egész sávszélességét. A terepbuszok alapsávi adatátvitelt használnak. |
ALPHANUMERIC
|
ALFANUMERIKUS KARAKTEREK
Adatok ábrázolása betűk (alfa) és számok (numerikus) segítségével. |
ARCNET
|
ARCNET
Csatolt erőforrású számítógép hálózat. A vezérjeles továbbítás módszerét
alkalmazó kommunikációs hálózat. Az Arcnet 2.5 Mbit/s átviteli sebességgel
működik. Legfeljebb 255 állomás kapcsolható a rendszerbe. Az átviteli eszköz
a koaxiális kábel. Az Arcnet alkalmas vonal- és csillag alakú struktúrák
kialakítására. |
SHIELDED DATA
TRANSMISSION LINE |
ÁRNYÉKOLT ADATÁTVITELI VONAL
Az árnyékolt adatátviteli vonal fonott, vagy lemezelt fémburkolattal veszi
körül a vezetőt (lehetőség szerint minden érpárt). Az árnyékolás mindig
földelt. A buszrendszertől függően az árnyékolás a kábel elején és a végén,
vagy több ponton közvetlenül van a földhöz kapcsolva és/vagy egy állomáson
keresztül le van földelve. |
ASCII
|
ASCII
Az információcsere amerikai szabványos kódrendszere. Amerikai 7 bites
karakter kód. A PC számítógépeknél használatos 8-bites bővített ASCII
készletet az IBM fejlesztette ki. |
ASI
|
ASI
Vezérlő és érzékelő interfész. Két német cég 1992 óta folyó közös
fejlesztésű busza, ahol az egyik cég a Siemens. Ennek a busznak az
alapgondolata az egyedi bináris érzékelők és vezérlőegységek egy-vezetékes
összekötése. Az ASI busz a vezérlő-érzékelő elemek elemi szintű
összeköttetését biztosítja. Az ASI a teljesítmény- és adatátvitelt közös
2-eres vezetéken valósítja meg. Az ASI terepbusz mester-szolga szervezésű
legfeljebb 32 darab 4 bites állomással. |
ASIC |
ASIC
Különleges integrált áramkörök alkalmazása. A technológia feladatra szabott
integrált áramkörök gyártását teszi lehetővé, ez megnehezíti a termékek
másolását. A módszer hátránya, hogy erős függőségi viszonyt hoz létre az
előállítóval szemben, ha nincs másodlagos forrás. |
ASYNCHRONOUS CONNECTION |
ASZINKRON KAPCSOLAT
Olyan adatátvitel, ahol adatátvitelkor az adó és vevő között nincs
szinkronizáció. Minden adat START és STOP bitet tartalmaz. |
GATEWAY |
ÁTJÁRÓ
Különböző típusú adatátviteli rendszerek között biztosít átjárást. Az átjáró
rendszerint hardver és szoftver összetevőkből áll. A hardver biztosítja a
két rendszer közötti kapcsolatot, míg a szoftver lefordítja az üzeneteket. |
BAUD RATE |
BAUD RATE
Az átviteli sebesség (BAUD RATE) az átvitt információ másodpercenkénti
állapotait jelőli. Az adatjelsebesség mértékegysége a BAUD RATE. |
INPUT-SIGNAL DELAY |
BEMENŐJEL KÉSLELTETÉS
A bemenőjel késleltetés egyszerű felfutó-él késleltetés amely fellép a
bináris bemenő áramkörök többségében. A bemenőjel késleltetés általában 5 ms
értékű. |
BITBUS |
BITBUS
Az Intel fejlesztette ki 1984-ben mint folyamatszabályozási buszt. Időközben
a BitBus-t az IEEE 1118 szabvány szerint szabványosították. A BitBus
rendszer mester-szolga rendszerré válásával folyamatirányítási busz maradt,
fokozatosan elveszítve jelentőségét. |
BLOCK |
BLOKK
Karaktercsoport átvitele egy egységben. |
BUS ARBITRATOR |
BUSZARBITRÁCIÓS ÁLLOMÁS
A buszarbitrációs állomás külön feladata a buszon keresztüli adatáramlás
megszervezése. A buszarbitrációs állomásnak nincs más feladata. |
BUS CYCLE TIME |
BUSZ CIKLUSIDŐ
Időtartam, amely szükséges minden KI/BE alállomás számára ahhoz, hogy
egyszer olvasson és egyszer írjon. |
BUS-ACCESS |
BUSZ HOZZÁFÉRÉS
A buszhozzáférés meghatározza azt a módot, hogy az egyes állomások képesek-e
üzenetet küldeni a buszon keresztül.
|
CAN |
CAN
A (vezérlő terület busz) rendszert közösen fejlesztette a Daimler-Benz, a
Bosch és az Intel eredetileg autók vezetékeinek létrehozására. Időközben
alkalmazása elterjedt az automatikában is. A CAN több-mesteres rendszer
prioritásvezérelt buszhozzáféréssel. |
ADDRESS
|
CÍM
A terepbusz-rendszerben az állomás egyértelmű meghatározása. A cím az
állomásra való hivatkozás. |
CSMA/CA |
CSMA/CA
Vivőjel érzékelés, többszoros hozzáférés/ütközés elkerülés. A CAN környezet
több-mester-es megoldása. Ha egyszerre két vagy több állomás kér
buszhozzáférést, akkor a legnagyobb prioritású üzenet küldése következik be,
a kisebb prioritású üzenet küldése felfüggesztődik, majd később kerül sorra.
|
CSMA/CD |
CSMA/CD
Vivőjel érzékelés, többszoros hozzáférés/ütközés felderítés. Az Ethernet
környezet több-mester-es megoldása. Ha egyszerre két vagy több állomás kér
buszhozzáférést, akkor minden állomás beszünteti az üzenet küldését és egy
véletlen számgenerátor által megszabott ideig várakozik. Miután letelik az
idő, újból az állomás megkísérli a buszhozzáférést. |
STAR |
CSILLAG TOPOLÓGIA
A csillag topológiájú rendszerben minden állomás egy a saját vezetékén
keresztül a központi állomáshoz van kötve. A csillag topológiájú hálózatok
előnye a könnyű karbantarthatóság. Vezetékszakadáskor csak egy állomás esik
ki, aminek felderítése könnyű. A csillag topológiájú rendszerek hátránya a
nagy kábelezési igény. |
DA
Destination Address. |
DA
Céleszköz címe. |
EIB
|
EIB
European Installation Bus. Az Insta. Merten és a Siemens fejlesztette ki
1987-ben ezt a nyitott rendszerű épületgépészeti terepbuszt. Németországban
a VDE 0829 szabványnak felel meg. Az EIB több-mesteres rendszer, amely
hierarchikusan szervezi rendszerbe a címmel ellátott állomásokat (vonalak,
területek), amely lehetővé teszi több mint 10.000 állomás összekötését. Az
EIB a CAN terepbusz-rendszerhez hasonlít, vagyis több-mesteres rendszer
CSMA/CA busz hozzáféréssel. |
EVENT-CONTROLLED COMMUNICA-TION |
ESEMÉNYVEZÉRELT KOMMUNIKÁCIÓ
Az eseményvezérelt kommunikáció feladata üzenet küldése az esemény
létrejöttekor, pl. az eszköz meghibásodásakor. Az eseményvezérelt
kommunikációt szembe lehet állítani a ciklikus kommunikációval, ahol az
adatátvitel ciklikusan történik függetlenül attól, hogy nem is történt
időközben adatváltozás. |
ETHERNET |
ETHERNET
Az Ethernet LAC (Local Area Network) szabványú rendszer, amelyet közösen
fejlesztett ki a Xerox, az Intel és a DEC az 1970-es években. Az
adatátviteli sebesség 10 Mbit/s és 100 Mbit/s között változik. A
busz-hozzáférés CSMA/CD szerinti. 1983-tól IEEE 802.3 szabvány. |
TREE |
FA
A fa topológia a csillag és vonal topológia kombinációja. A vonal a központi
állomáshoz kapcsolódik. A további vonalelágazások fa alakú topológiát
képeznek. |
FIP
|
FIP
Factory Instrumentation Protocol. Franciaországban kifejlesztett és
szabadalmaztatott terepbusz. A FIP a földrajzilag szétosztott adatbázisok
elvét alkalmazza. A FIP a busz arbitrálás elvén működik (mester-szolga
rendszer). A FIP egységesített adatmodellt alkalmaz a termékautomatizálás
minden szintjén, az érzékelő-végrehajtó sintől kezdve a gyári buszig. |
PROCESS BUS
|
FOLYAMAT-BUSZ
A
folyamatbusz a terepbuszok azon területe, ahol intelligens rendszerek között
történik adatcsere. Ezek rendszerint programozható logikai vezérlők, CNC
vezérlők, robot vezérlők, ipari PC-k, vagy különféle feladatokat megoldó
mikroprocesszoros rendszerek. |
RING |
GYŰRŰ
A gyűrű topológiai fogalom, ahol pont-pont összeköttetés van két állomás
között. Ez azt jelenti, hogy minden állomás változtatás nélkül továbbítja az
adatot, amíg a címzetthez nem érkezik az meg. A terepbusz optikai kábelt
alkalmaz (pl. a Sercos, a Beckhoff) a gyűrű létrehozására. Más tipikus
alkalmazosok pl. az Interbus-S, vagy a P-Net buszok. |
ICOM |
ICOM
A terepbuszok szabványosításának testülete. Az ICOM szándéka a német érdekek
képviselete a terepbuszok szabványosításában. |
IEC |
IEC
Nemzetközi Elektrorechnikai Bizottság. Testület, amely felel a szabványok
jogi helyességéért és közléséért. |
INSTALLATION BUS |
INSTALLÁCIÓS BUSZ
Az installációs buszt kifejezetten bináris érzékelők közvetlen illesztésére
fejlesztették ki, néhány esetben pedig még a végrehajtó szervek számára is.
Az ilyen rendszer az érzékelő-végrehajtó buszrendszer alkatrész-szintjét
fedi le. |
INTERBUS-S |
INTERBUS-S
Érzékelő-végrehajtó alkalmazásokra kifejlesztett terepbusz. Fejlesztését
1985-ben a Phoenix-Contact cég végezte, időközben a szabványosítása is
megtörtént (DIN 19 258) valamint bejelentették szabványnak
(Europe/Internationally). Az Interbus-S fizikai gyűrűvel (hardver)
rendelkezik, valamint keret-összeg üzenetes szoftverrel. Mivel a
keret-összeg típusú üzenetküldés igen hatásos, így az Interbus-S rendszer is
igen gyors.
|
REPEATER |
ISMÉTLŐK
Buszjel erősítő. A soros adatátviteli jelek erősítését és regenerálását
végző eszközök. Megoldható vele egy meglevő rendszer (LAN) bővítése is, mind
a távolság, mind az elemek számának növelése. |
COAX CABLE |
KOAXIÁLIS KÁBEL
A koaxiális kábel közepén helyezkedik el egy vezétő, míg a másik vezető a
kábel árnyékolása. A vezetőnek és az árnyékolásnak nagyon pontosan
meghatározott elektromos paraméterei vannak. Ezek a minőségi jellemzők
nagyobb adatátviteli értékeket biztosítanak. A koaxiális kábel drágább mint
a sodrott érpár. |
CODE |
KÓD
A kód szabályok halmaza, amely szabályok segítségével az információ
ábrázolható. |
LAN |
LAN
Local Area
Network – helyi hálózat. Földrajzilag korlátozott kiterjedésű hálózat, a
fogalmat sokszor a kis cégekhez, vagy rendszerekhez kapcsolják. A terepbusz
rendszerek LAN-ok. |
POLLING
|
LEKÉRDEZÉS
A lekérdezéses üzemmód a mester és a szolgák közötti ciklikus adatcserét
jelenti. A mester ciklikusan fissíti fel a szolgák összes bemeneti és a
kimeneti értékét, vagyis a mester lekérdezi a szolgákat. A lekérdezés nem
eseményvezérelt adatátvitel. |
LON |
LON
(Local
Operating Network). A helyi működésű hálózatot az amerikai ECHELON cég
fejlesztette ki. 1990-ben a Toshiba és Motorola (másodforrás) cégekkel
együtt az Echelon cég kifejlesztette a NEURON csipjét, amely a kommunikációs
rendszer alapját képezi. A neuron chip három különálló 8 bites processzort
tartalmaz, amelyeket a C-hez hasonló LONTalk programnyelvvel lehet
programozni. A LON-ból származó adatokat mint változókat kezeli a LONTalk és
autómatikusan osztja szét a hálózaton keresztül. |
LSB
|
LSB
A legkisebb
helyértékű bit, rendszerint D0 helyen. |
MAP |
MAP
Manufacturing
Automation Protocol. Ipari automatizálási protokoll. A MAP szabvány, melyet
a General Motors kezdett el kifejleszteni ipari környezetben a helyi
hálózatoknál. A MAP szabvány alapja az OSI rétegmodell. Eredetileg
szélessávú átvitelre tervezték 10 Mbit/s átviteli sebességgel. A busz
adatátviteli protokoll megfelelően az IEEE 802.4 szabványnak a busz
hozzáférési protokoll. |
MASTER |
MESTER
A mester
állomás képes adatátvitelre a buszon keresztül közvetlenül, vagyis bármikor
van buszhozzáférése. Ezzel ellentétben a szolga csak a mester kérésére
küldehet adatot. |
MASTER_SLAVE SYSTEM |
MESTER-SZOLGA
RENDSZER
A
mester-szolga rendszerben csak egy állomás vezérelheti a buszt, a mester. Az
összes többi állomás állandóan figyeli a buszt és csak a mester kérésére
küldhet adatot. |
OPEN SYSTEMS |
NYITOTT
RENDSZEREK
A nyitott
rendszerek több különböző gyártó berendezéseit engedik meg használni egy
közös buszon. |
OPTICAL FIBRE |
OPTIKAI KÁBEL
Az optikai
kábel olyan rendszer, amelyik a ma ismert legnagyobb adatátviteli
zavarmentessséget biztosít. Általában sokkal költségesebb rendszer mint a
rézből készült. Sokkal érzékenyebb az optikai kábellel a kábelezési technika
a terepbuszoknál. |
OSI REFERENCE MODEL |
OSI MODELL
A soros
adatátvitelhez szükséges 7 réteget írja le az OSI szabvány. A terepbuszokhoz
természetesen csak a 7., 2. és az első réteg szükséges.
A rétegek a
következők:
·
alkalmazási,
·
megjelenítési,
·
együttműködési,
·
szállítási,
·
hálózati,
·
adatkapcsolati és
·
fizikai. |
PARITY BIT |
PARITÁS BIT
A paritás
bitet bájthoz, vagy blokkhoz kell hozzáadni, úgy hogy a bitek száma összesen
páros legyen (páros paritás), illetve páratlan legyen (páratlan paritás). A
vevő ugyanígy számolja ki a paritást és hasonlítja össze a vett adattal. |
BIT-PARALLEL |
PÁRHUZAMOS ADATÁTVITEL
Karakterek párhuzamos továbbítása két vagy több vezetéken keresztül. Két
vagy több bit (rendszerint 8 bit) átvitele történik meg egy szó alakjában.
Minden bithez egy vezeték tartozik. |
P-NET |
P-NET
Az érzékelő-végrehajtó buszt a Proces-Data silkeborgi dán cég fejlesztette
ki. A busz jelenleg az európai szabványosítási eljárás alatt van.
Több-mesteres elven működik, logikai kapcsolattal (nem üzenet, hanem
időellenőrzéses elven). A hardver gyűrűs felépítésű. A P-NET-nek több
szegmenshez van közvetlen hozzáférése, a használat egyszerűsítése miatt csak
korlátozott számú szolgáltatást nyújt. |
PROFIBUS
|
PROFIBUS
Szabványos terepbusz, melyet 1987-ben több cég fejlesztett ki a német
kormány anyagi támogatásával. 1991-ben a DIN 19245 szabványhoz igazították,
amivel a Profibus az első szabványosított terepbuszok egyikévé vált. A
Profibus hibrid sin, mely megengedi a több-mesteres és a mester-szolga
struktúrát egy rendszeren belül. A Profibus használja a MAP-hoz
kifejlesztett szolgáltatások egy részét. A Profibus 3 változatban
használható fel:
-
Profibus FMS (Profibus
üzenetspecifikáció) a vezérlés megvalósítására,
-
Profibus DP (szétosztott
perifériák) az érzékelő-végrehajtó szervek szintjén és
-
Profibus PA (folyamat
automatizálás) lényegében biztonsági folyamattechnológiákhoz.
|
BROADCAST |
RÁDIÓADÁS
Módszer, mellyel üzenetek továbbítása történik az összes állomáshoz. Levelek
továbbítására a hírekkel ellentétben nem használják. Ilyen értelemben a
levél személyes küldemény, a hírek pedig nyilvános. Az üzenet-orientált
terepbuszok, mint pl. a PROFIBUS, döntően két állomás közötti adatcserét
végeznek. Ezzel ellentétben, a rádióval sugárzott üzenet minden állomásnak
szól. Más rendszerek, mint a CAN és FIP is rendszerint minden állomásnak
küld üzenetet, a vevők eldöntik, érdekes-e számukra az üzenet. |
RS485
|
RS485
A terepbuszok legalsó, fizikai szintjén leggyakrabban használt hardver.
Legfeljebb 32 állomást engedélyez, a busz mindkét végén lezáró ellenállás
van. Eredetileg 500 kbit/s átviteli sebességet határoztak meg az
adatátvitelre. Időközben ezt az értéket 12 Mbit/s értékre növelték. Az
átviteli sebességtől függően a vonal hossza kb. 1200 m és 200 m között
lehet. Az RS485 az adatátvitelre árnyékolt érpárt használ. Az RS485
földfüggetlen feszültség-különbség jellel dolgozik. Ez a módszer viszonylag
nagy zavarmentességet biztosít. |
SERCOS
|
SERCOS
A SERCOS interfész soros valósidejű kommunikációs rendszert 1989-ben
vezették be mint digitális interfészt a szervomotor-hajtások és a
számjegyvezérlésű berendezések között. Annak köszönhetően, hogy a numerikus
vezérlésű gépek csak egy szűk alkalmazási területére fejlesztették ki, a
Sercos busz az igen nagy sebességű vezérlési folyamatokat látja el. Ezt úgy
érték el, hogy a nagysebességű adatátvitel gyűrűs topológiájú optikai
kábelen keresztül történik, minden eszköznek meghatározott időszelet áll a
rendelkezésére az adattovábbításhoz. |
TWISTED-PAIR
DATA-TRANSMISSION LINE |
SODROTT ÉRPÁRÚ ADATÁTVITELI VONAL
A sodrott érpár két vezető összesodrásával hozható létre. Emiatt a vezetéket
érő zavaró jelek mindkét vezetékre egyforma hatással vannak. Ha mindkét
vezető földeletlen, vagy mindkettő a földhöz képest ugyanolyan potenciálon
van (feszültség-különbségen alapuló mérés RS 422 és RS 485 esetében), akkor
az egész rendszer nagymértékben érzéketlen a zavaró jelekre. |
BIT-SERIAL |
SOROS ADATÁTVITEL
Karakterek soros adatátvitele egy vezetéken keresztül. Az egyes bitek
átvitele egymás után egy vezetéken keresztül. |
START BIT, STOP
BIT |
START BIT, STOP BIT
Aszinkron adatátvitelnél az állomásoknak szinkronizálniuk kell az
adatátvitelt. Ennek a feladatnak a megoldására gyakran alkalmazzák a START
bitet. Hosszabb szünet után a START bit jelzi az üzenet küldését. A vevő
oldal időzítések meg kell hogy egyezzenek az adóoldali időzítésekkel, hogy a
STOP bit zárja le az adatátvitelt. |
SERVER |
SZERVER
A szerver egy állomás, amely szolgáltatásokat nyújt a felhasználóknak
(klienseknek). Egy tipikus szerver bemenő/kimenő modul, amelyik bemenő
adatokat küld és kimenő adatokat fogad a felhasználótól (pl. PLC). |
SLAVE |
SZOLGA
A terepbusz rendszerben a szolga – ellentétben a mesterrel – állomás,
amelynek buszhozzáférés elött mindig engedélyt kell kérnie. |
TELEGRAMM |
TÁVIRAT
A távirat tartalmaz minden olyan adatot, ami a terepbuszon keresztül
küldésre kerül. A távirat így tartalmazza az üzenetet, a start és stop
bitet, az ellenőrzéseket (paritásbit, CRC stb.) stb. |
REMOTEBUS
|
TÁVOLSÁGI BUSZ
Az Interbus-S átviteli kapcsolata, legfeljebb 256 állomással, legfeljebb 400
m-ig, összesen kb. 12 km hosszan. |
FULL DUPLEX |
TELJES DUPLEX
Az adatátvitel olyan módja, ahol egyidőben mindkét irányban adatátvitel van,
vagyis egyidejűleg küld és vesz a buszon. |
FIELDBUS |
TEREPBUSZ
Ez egy rendszer, amely adott terület soros adatátvitelét biztosítja, a
vezeték, érzékelő-végrehajtó és vezérlő szinten, valamint a lehetséges
bővítéseket cella szinten. |
APPLICATION LIMITS OF FIELDBUS SYSTEMS
|
TEREPBUSZ ALKALMAZÁSI KORLÁTOK
A terepbuszok alkalmazásakor alapvetően két korlátozó tényező léphet fel:
-
terepbusz alkalmazásakor az
automatika hosszabb válaszidővel működik,
-
a felhasználó nem megfelelő
szakképesítése
|
TOPOLOGY |
TOPOLÓGIA
Telekommunikációs rendszerek struktúrája, ami lehet:
-
csillag,
-
vonal,
-
gyűrű,
-
fa vagy
-
hálózat.
|
MULTI-MASTER |
TÖBB-MESTER
A több-mesteres rendszer két vagy több mestert tartalmaz, ahol bármelyik
mesternek közvetlen busz-hozzáférése van. A több-mesteres rendszerekben
gondoskodni kell arról, mi van akkor ha egyidőben több mester indít
közvetlen busz-hozzáférést. A terepbusz átmenő, vagy prioritásos (CSMA/CA)
protokollt alkalmaz. A közvetlen ütközést detektáló protokoll (CSMA/CD)
szélsőséges esetekben teljesen blokkolja a buszt, ezért nem is alkalmazzák a
terepbuszoknál. |
ARRAY
|
TÖMB
A tömb azonos típusú változók rendezett szerkezete. |
REACTION TIME / RESPONSE TIME
|
VÁLASZIDŐ
A válaszidő az az időtartam, ami eltelik a bemenő terminálon megjelenő jel
és a kimenő terminálon megjelenő jel között. |
TOKEN |
VEZÉRJEL
A vezérjel lehetővé teszi a több-mesteres rendszerekben a buszhozzáférés
megszervezését. A vezérjel, amely átadódik az egyik állomásról a másikra,
közli az állomással az mikor kaphat buszhozzáférést. A vezérlőjelnek
tartalmaznia kell egy aktuális üzenetet amely a buszra kerül (pl. vezérlőjel
átadás a Profibusnál). Ezzel ellentétbe, ha a vezérlőjel logikai, akkor
mindegyik mester elemzi és számolja az adatforgalmat a buszon, azért hogy
meghatározza mikor kapcsolódhat a buszra (pl. a P-Net). A vezérlőjeles
rendszerekben, ha ismert az átlapolódási idő, kiszámítható, illetve
megjósolható mikor kaphat megint buszhozzáférést a mester. Ez a valósidejű
rendszerek képessége. Minden jóslás csak normális esetre vonatkozik, vagyis
hibamentes adatátvitelre, helyes busz-paraméterek figyelembevételére. A
vezérlőjelet használó rendszerek többségében a becsült idő értékét
befolyásolják a buszparaméterek. |
LINE |
VONAL
A vonal
szakadásmentes kábelösszeköttetés az állomások között. |
CLOSED FIELDBUS SYSTEM |
ZÁRT TEREPBUSZ-RENDSZER
A zárt terepbuszok az egyes felhasználóknál az automatika különleges
területein alkalmazott rendszerei (homogén rendszerek), ellentétben a
nyitott rendszerekkel, amelyeket több különböző felhasználó is tud használni
(többfelhasználós rendszer).. |