Álláshírdetésekben előforduló
röviditések és speciális szavak magyarázata
8D Rendszer A Fordnál kifejlesztett szisztematikus
problémamegoldási rendszer
Call center operator
Vevőszolgálat területén közvetlen telefonos ügyfélszolgálattal foglalkozó
munkatárs. Feladata a cég termék-, szolgáltatás- vagy marketingpolitikájához
igazodik. Gyakran találkozunk vele banki, telekommunikációs, biztosítási vagy
turisztikai területen. Fő feladata a megfelelő információ biztosítása, a vevői
reklamációk kezelése, segítségnyújtás, vevő és partner azonosítása. Sok
területen erős értékesítési tevékenység is párosulhat a feladathoz. Nagyon jó
kommunikációs és empatikus készség kell hozzá. Ezen felül türelem, kitartás,
nagy fokú monotónia- és stressztűrő képesség is kell a feladat ellátásához.
CBT (Computer Based
Training)
CBT az elsajátítandó ismereteket elektronikus formában nyújtja (pl. CD-ROM).
Legfontosabb jellemzője, hogy az elsajátítandó ismereteket multimédiás
eszközökkel teszi könnyebben érthetővé, amelynek lényege, hogy a megtanulandó
anyag szövegek, grafikonok, animációk, ill. rövid videók formájában jelenik meg.
Ezek célja, hogy a megértést segítsék, színesítsék, és gyakorlatiasabbá tegyék.
A legfontosabb tulajdonsága, hogy a tanulást felhasználóbarát módon és a
tartalmak, ismeretek összefűzése révén segítse.
CIP (Continuing Improvement
Process) Folyamatos Fejlesztés Módszere
A fejlesztés nemcsak a hibák, hiányosságok és problémák kiküszöbölését
jelenti, hanem a szervezet hatékonyságának, eredményességének és folyamatainak a
szervezeti célok elérése érdekében történő javítását, tökéletesítését is. A
folyamatos fejlesztés elvének ill. az az alapján történő ténykedés lényege a
növekedés lehetoségeinek folyamatos kutatása, keresése, ami intézményesített
folyamatokat, hatásköröket és erőforrásokat követel meg.
Commodity Manager Beszerzési vezető
CRM (Customer Relationship Management) Vevői kapcsolattartás
menedzsmentje
A CRM tulajdonképpen egy vállalati filozófiát testesít meg, amelynek lényege,
hogy a vevőkapcsolatok szisztematikus felépítése és ápolása áll az üzleti
folyamatok középpontjában. Ez a filozófia magába foglalja a vevoknek nyújtandó
szolgáltatásokkal, a reklamációk kezelésével, és az eladás utáni
szolgáltatásokkal kapcsolatos valamennyi intézkedést. E programnak fontos eleme
tulajdonképpen a vevőpotenciálok korai felismerése, és az ezzel kapcsolatos
tudás felhasználása a marketing, az értékesítés és szerviz folyamatainak
ügyfélorientált összjátékában. Ezzel egyidejűleg az ezzel kapcsolatos feladatok
elektronikus megoldásait is tartalmazza. A CRM filozófiája különösen erősen
kapcsolódik a kis- és középvállalkozások tevékenységéhez, drága elektronikus
megoldások alkalmazása azonban csak akkor indokolt, ha a felhasználás aránya
megfelelő mértékű.
EHS management
(Environmental, Health and Safety)
Környezetvédelmi, egészségi és
biztonságtechnikai menedzsment
Field sales manager / engineer
Mind termelő mind kereskedelemmel foglalkozó cégek esetén gyakoriak az
értékesítéshez kapcsolódó pozíciók. A field sales manager feladata a területen
dolgozó üzletkötők munkájának segítése, koordinálása, vezetése, ellenőrzése.
Szükség szerint betanítása, képzése, szakmai fejlesztése. Feladata fontos részét
képezi a vevőkkel való kapcsolattartás, valamint az információáramlás
biztosítása a cég és a területen dolgozó munkatársak között.
A sales engineer elsősorban műszaki jellegű termékekkel, szolgáltatásokkal
foglalkozik, és szintén folyamatos vevőlátogatásokat végez. Ebben az esetben
jellemző a műszaki végzettség igénye a termékek specifikumai miatt.
Munkájukat főleg a cégen kívül folyamatosan mozgásban végzik - sokszor nem
irodai, hanem othoni háttérrel - home office - használattal. Ezért munkájukhoz
jellemzően szolgálati gépkocsi, telefon, egyéb juttatás jár. Jövedelműk sok
esetben függ az eladás értékétől.
FMEA (Failure Mode and Effect Analysis)
Meghibásodási mód és hiba elemzéssel foglalkozó munkatárs
HR munkatárs Humánpolitikai munkatárs
GLP (Good Laboratory Practice) Helyes Laboratóriumi Gyakolat
IMDS (International Material Data System) Nemzetközi
Anyag-Adatbázis Rendszer
A legnagyobb autó gyártó cégek összefogásával létrejött interneten elérhető
rendszer, mely az autókba beépülő alkatrészek pontos anyagösszetételét hivatott
nyomonkövetni. (http://www.mdsystem.com/html/en/home_en.htm)
IQC engineer Beszállítói mérnök
Just-in-time eLearning A személyzet munkahelyen történő közvetlen
kapcsolattartását, együttmuködését támogatja; azonnal muködésbe lép, ha a
tevékenység szerkezetén belül valamilyen tanulási igény, szükséglet lép fel.
konzulens
tanácsadó
Lean mérnök A LEAN egy
műszaki és menedzsment elemekből álló rendszer. Célja a termelékenység
folyamatos növelése a vállalat valamennyi érintett dolgozójának bevonásával.
Motorja logikailag egy olyan szabályozókör, amely folyamatosan figyeli és méri a
vállalatot befolyásoló folyamatokban keletkező veszteségeket, majd
tevékenységeket indukál azok csökkentése érdekében. Az esetleges és elkülönülő
pozitív kezdeményezéseket tervszerű, rendszerbe épített folyamatos fejlesztéssel
váltja fel.
Egy vállalat
"LEAN" (karcsú), mert a tömegtermeléshez képest mindenből kevesebbet használ
fel: kevesebb emberi erőforrást, időt és raktárkészletet igényel a gyártás
során, jóval kisebb a hibaszázalék; és végeredményként sokszínű és állandóan
bővülő termékskálát hoz magával.
A LEAN mérnök
feladata a termelés és kapacitás megtervezése. Gyártási folyamatok
optimalizálása és racionalizálása a lean technika alkalmazásával. Folyamatos
kapcsolattartás a termelésben résztvevő szakemberekkel, vezetőkkel. Gyártási
irányvonalak meghatározása, a folyamatok folyamatos fejlesztése, és
nyomonkövetése.
Hat
Szigma (Six Sigma) munkatárs:
A Hat
Szigma egy minőségfejlesztő mozgalom, amelynek célja a legjobb
termék, szolgáltatás megvalósítása. Más megfogalmazásban a Hat Szigma egy
elérhető rövidtávú célokon alapuló minőségfilozófia és rendszer, amely távlati
előnyök elérésére törekszik, vevőközpontú célokat és mércéket alkalmaz a
folyamatos fejlesztés során.
A Hat
Szigma megvalósításához olyan hosszú távú tervre van szükség, amely
körvonalazza a jelenlegi teljesítményszintről a Hat Szigma teljesítményszintig
vezető utat, és tartalmazza a kézzelfogható (mérhető) rövidtávú célokat is.
Komoly felkészülésre, intenzív tanulásra és tréningekre van szükség a szervezet
minden szintjén, hogy mindenki egy nyelvet beszéljen, azonos legyen a szemlélet
a szervezeten belül, mindenki azonos célok érdekében munkálkodjon. Az egyéni
minőségcélokat össze kell kapcsolni a szervezeti szintű minőségcélokkal.
A
vállalat minden tagja kap valamilyen képzést. A program motorjai az úgynevezett
feketeövesek (Black Belt), akik négy hetes oktatásban részesülnek
háromhetes megszakításokkal és egy pilot projekt sikeres levezetése után kapják
meg személyi tanúsításukat. A feketeövesek teljes munkaidejüket a Hat Szigma
projekteknek szentelik. A bajnokok (Champion) azok a vezetők, akik
pozicióiknál fogva képesek a felmerülő akadályokat elhárítani. Ők jelölik ki a
témákat és menedzselik a programokat. Egy hetes oktatásban részesülnek.
A feketeöves
team tagjai a zöldövesek, akiket a feketeöves oktat. A felsővezetők többnyire
egy napos oktatáson vesznek részt.
MCP (Microsoft Certified Professional) Okleveles
Microsoft termékspecialista
MCSE (Microsoft Certified System Engineer) Okleveles
rendszermérnök
NPI (New Product Introduction)
OLAP (Online analytical processing)
Olyan szoftver technológiák, amelyek célja, hogy a döntéshozókat a szükséges
információkkal gyorsan, rugalmasan és interaktív módon lássák el.
Outsourcing
Üzleti/gyártási folyamat-kihelyezés
Plant Manager Telephely üzemeltetési, karbantartási vezető
Process engineer Folyamatmérnök
Quality manager (Minőségbiztosítási vezető) Ideális esetben az ügyvezető igazgató alatt
közvetlenül a cég teljes minőségügyi tevékenységéért, rendszeréért felel.
Munkája a beszerzéstől a teljes folyamatokra vonatkozó szabályokon, előírások
elkészítésén, betartatásán, fejlesztésén át az ellenőrzésig terjed. Elsősorban
termelő, de kereskedelmi vagy szolgáltató cégekre is vonatkozhat. Feladata a
működő rendszerben a folyamatos ellenőrzés, szükséges módosításokkal
változtatásokkal kapcsolatos döntések meghozatala és azok véghezvitele. Vezeti
és részt vesz az auditálásokban, időszakos minőségügyi ellenőrzésekben.
QS (Quality System, Qualitätssicherung) minőségügyi
rendszer
REFA (REFA-Verband für Arbeitsgestaltung,
Betriebsorganisation und Unternehmensentwicklung e.V)
REFA- Munkakialakítási, Üzemszervezési és Vállalatfejlesztési Szövetség
bővebben
SAP (Systeme Anwendungen Produkte in der Datenverarbeitung,
Systems and Application Products in Data Processing) Nemzetközileg elismert, de
ma már idehaza is elterjedt integrált vállalatirányítási rendszer.
SAP PM Analyst (SAP Plant Maintenance Analyst)
SPC (Statistical Process Control) Statisztikai folyamat szabályozással
foglalkozó módszer
Supply chain specialist A supply chain kifejezés magyarul
hozzávetőlegesen ellátási láncként fordítható. Elsősorban termelő, de időnként
kereskedelmi vállalatoknál gyakori ennek a pozíciónak a megnevezése. A Supply
Chain Manager közvetlen munkatársaként szakmai feladatokat végez. Feladata a
termelés teljes logisztika folyamatának nyomon követése, a beszerzéstől a
kiszállításig. Feladata lehet még a megfelelő anyagáramlás, szükséges anyagok,
alapanyagok meglétének biztosítása.
TPM (Total Productive Maintenance) A TQM
rendszer továbbfejlesztése. Lényeges eleme, hogy különleges figyelmet kell
fordítani a gyártási eszközök karbantartására.
TQM (Total Quality
Management) Gyártási filozófia, amelynek fontos része a gyártás során keletkező
adatok statisztikai elemzése.
WBT (Web-based Training)
A WBT egy online továbbképzési forma. Az elsajátítandó ismereteket,
tananyagot az interneten ill. az intraneten keresztül teszi elérhetové. A WBT
legnagyobb előnye a hagyományos CBT-hez képest, hogy biztosítja annak
lehetoségét, hogy a felhasználó közvetlenül az interneten keresztűl
kommunikáljon a tanulótársaival ill. egyéb érintettekkel, kérdéseket tegyen fel,
és kicseréljék tapasztalataikat. Továbbá azt az előnyt hordozza magában, hogy a
tananyagok naponta frissíthetőek, így az elsajátítandó ismeretek köre naprakész
tudást eredményez.
A CBT és WBT a tanulás klasszikus formáihoz (pl. szemináriumokhoz) képest
lehetővé teszi, hogy az egyén tudása helytől és időtől függetlenül gyarapítható
legyen.
|