Álláshírdetésekben előforduló röviditések és speciális szavak magyarázata

 

 

8D Rendszer  A Fordnál kifejlesztett szisztematikus problémamegoldási rendszer 

 

Call center operator  Vevőszolgálat területén közvetlen telefonos ügyfélszolgálattal foglalkozó munkatárs. Feladata a cég termék-, szolgáltatás- vagy marketingpolitikájához igazodik. Gyakran találkozunk vele banki, telekommunikációs, biztosítási vagy turisztikai területen. Fő feladata a megfelelő információ biztosítása, a vevői reklamációk kezelése, segítségnyújtás, vevő és partner azonosítása. Sok területen erős értékesítési tevékenység is párosulhat a feladathoz. Nagyon jó kommunikációs és empatikus készség kell hozzá. Ezen felül türelem, kitartás, nagy fokú monotónia- és stressztűrő képesség is kell a feladat ellátásához.

 

CBT (Computer Based Training)

CBT az elsajátítandó ismereteket elektronikus formában nyújtja (pl. CD-ROM). Legfontosabb jellemzője, hogy az elsajátítandó ismereteket multimédiás eszközökkel teszi könnyebben érthetővé, amelynek lényege, hogy a megtanulandó anyag szövegek, grafikonok, animációk, ill. rövid videók formájában jelenik meg. Ezek célja, hogy a megértést segítsék, színesítsék, és gyakorlatiasabbá tegyék. A legfontosabb tulajdonsága, hogy a tanulást felhasználóbarát módon és a tartalmak, ismeretek összefűzése révén segítse.

 

CIP (Continuing Improvement Process) Folyamatos Fejlesztés Módszere

A fejlesztés nemcsak a hibák, hiányosságok és problémák kiküszöbölését jelenti, hanem a szervezet hatékonyságának, eredményességének és folyamatainak a szervezeti célok elérése érdekében történő javítását, tökéletesítését is. A folyamatos fejlesztés elvének ill. az az alapján történő ténykedés lényege a növekedés lehetoségeinek folyamatos kutatása, keresése, ami intézményesített folyamatokat, hatásköröket és erőforrásokat követel meg.

 

Commodity Manager  Beszerzési vezető

 

CRM (Customer Relationship Management) Vevői kapcsolattartás menedzsmentje

A CRM tulajdonképpen egy vállalati filozófiát testesít meg, amelynek lényege, hogy a vevőkapcsolatok szisztematikus felépítése és ápolása áll az üzleti folyamatok középpontjában. Ez a filozófia magába foglalja a vevoknek nyújtandó szolgáltatásokkal, a reklamációk kezelésével, és az eladás utáni szolgáltatásokkal kapcsolatos valamennyi intézkedést. E programnak fontos eleme tulajdonképpen a vevőpotenciálok korai felismerése, és az ezzel kapcsolatos tudás felhasználása a marketing, az értékesítés és szerviz folyamatainak ügyfélorientált összjátékában. Ezzel egyidejűleg az ezzel kapcsolatos feladatok elektronikus megoldásait is tartalmazza. A CRM filozófiája különösen erősen kapcsolódik a kis- és középvállalkozások tevékenységéhez, drága elektronikus megoldások alkalmazása azonban csak akkor indokolt, ha a felhasználás aránya megfelelő mértékű.

 

EHS management  (Environmental, Health and Safety)

Környezetvédelmi, egészségi és biztonságtechnikai menedzsment

 

Field sales manager / engineer Mind termelő mind kereskedelemmel foglalkozó cégek esetén gyakoriak az értékesítéshez kapcsolódó pozíciók. A field sales manager feladata a területen dolgozó üzletkötők munkájának segítése, koordinálása, vezetése, ellenőrzése. Szükség szerint betanítása, képzése, szakmai fejlesztése. Feladata fontos részét képezi a vevőkkel való kapcsolattartás, valamint az információáramlás biztosítása a cég és a területen dolgozó munkatársak között.

A sales engineer elsősorban műszaki jellegű termékekkel, szolgáltatásokkal foglalkozik, és szintén folyamatos vevőlátogatásokat végez. Ebben az esetben jellemző a műszaki végzettség igénye a termékek specifikumai miatt.

Munkájukat főleg a cégen kívül folyamatosan mozgásban végzik - sokszor nem irodai, hanem othoni háttérrel - home office - használattal. Ezért munkájukhoz jellemzően szolgálati gépkocsi, telefon, egyéb juttatás jár. Jövedelműk sok esetben függ az eladás értékétől.

 

FMEA (Failure Mode and Effect Analysis) Meghibásodási mód és hiba elemzéssel foglalkozó munkatárs

 

HR munkatárs  Humánpolitikai munkatárs

 

GLP (Good Laboratory Practice) Helyes Laboratóriumi Gyakolat

 

IMDS (International Material Data System)  Nemzetközi Anyag-Adatbázis Rendszer

A legnagyobb autó gyártó cégek összefogásával létrejött interneten elérhető rendszer, mely az autókba beépülő alkatrészek pontos anyagösszetételét hivatott nyomonkövetni. (http://www.mdsystem.com/html/en/home_en.htm)

 

IQC engineer Beszállítói mérnök

 

Just-in-time eLearning A személyzet munkahelyen történő közvetlen kapcsolattartását, együttmuködését támogatja; azonnal muködésbe lép, ha a tevékenység szerkezetén belül valamilyen tanulási igény, szükséglet lép fel.

 

konzulens  tanácsadó

 

Lean mérnök A LEAN egy műszaki és menedzsment elemekből álló rendszer. Célja a termelékenység folyamatos növelése a vállalat valamennyi érintett dolgozójának bevonásával. Motorja logikailag egy olyan szabályozókör, amely folyamatosan figyeli és méri a vállalatot befolyásoló folyamatokban keletkező veszteségeket, majd tevékenységeket indukál azok csökkentése érdekében. Az esetleges és elkülönülő pozitív kezdeményezéseket tervszerű, rendszerbe épített folyamatos fejlesztéssel váltja fel.

 

Egy vállalat "LEAN" (karcsú), mert a tömegtermeléshez képest mindenből kevesebbet használ fel: kevesebb emberi erőforrást, időt és raktárkészletet igényel a gyártás során, jóval kisebb a hibaszázalék; és végeredményként sokszínű és állandóan bővülő termékskálát hoz magával.

 

A LEAN mérnök feladata a termelés és kapacitás megtervezése. Gyártási folyamatok optimalizálása és racionalizálása a lean technika alkalmazásával. Folyamatos kapcsolattartás a termelésben résztvevő szakemberekkel, vezetőkkel. Gyártási irányvonalak meghatározása, a folyamatok folyamatos fejlesztése, és nyomonkövetése.

 

 Hat Szigma (Six Sigma) munkatárs:

A Hat Szigma egy minőségfejlesztő mozgalom, amelynek célja a legjobb termék, szolgáltatás megvalósítása. Más megfogalmazásban a Hat Szigma egy elérhető rövidtávú célokon alapuló minőségfilozófia és rendszer, amely távlati előnyök elérésére törekszik, vevőközpontú célokat és mércéket alkalmaz a folyamatos fejlesztés során.

 

A Hat Szigma megvalósításához olyan hosszú távú tervre van szükség, amely körvonalazza a jelenlegi teljesítményszintről a Hat Szigma teljesítményszintig vezető utat, és tartalmazza a kézzelfogható (mérhető) rövidtávú célokat is. Komoly felkészülésre, intenzív tanulásra és tréningekre van szükség a szervezet minden szintjén, hogy mindenki egy nyelvet beszéljen, azonos legyen a szemlélet a szervezeten belül, mindenki azonos célok érdekében munkálkodjon. Az egyéni minőségcélokat össze kell kapcsolni a szervezeti szintű minőségcélokkal. A vállalat minden tagja kap valamilyen képzést. A program motorjai az úgynevezett feketeövesek (Black Belt), akik négy hetes oktatásban részesülnek háromhetes megszakításokkal és egy pilot projekt sikeres levezetése után kapják meg személyi tanúsításukat. A feketeövesek teljes munkaidejüket a Hat Szigma projekteknek szentelik. A bajnokok (Champion) azok a vezetők, akik pozicióiknál fogva képesek a felmerülő akadályokat elhárítani. Ők jelölik ki a témákat és menedzselik a programokat. Egy hetes oktatásban részesülnek. A feketeöves team tagjai a zöldövesek, akiket a feketeöves oktat. A felsővezetők többnyire egy napos oktatáson vesznek részt.

 

MCP (Microsoft Certified Professional) Okleveles Microsoft termékspecialista

 

MCSE (Microsoft Certified System Engineer) Okleveles rendszermérnök

 

NPI (New Product Introduction)

 

OLAP (Online analytical processing)

Olyan szoftver technológiák, amelyek célja, hogy a döntéshozókat a szükséges információkkal gyorsan, rugalmasan és interaktív módon lássák el.

 

Outsourcing  Üzleti/gyártási folyamat-kihelyezés

 

Plant Manager Telephely üzemeltetési, karbantartási vezető

 

Process engineer  Folyamatmérnök

 

Quality manager (Minőségbiztosítási vezető) Ideális esetben az ügyvezető igazgató alatt közvetlenül a cég teljes minőségügyi tevékenységéért, rendszeréért felel. Munkája a beszerzéstől a teljes folyamatokra vonatkozó szabályokon, előírások elkészítésén, betartatásán, fejlesztésén át az ellenőrzésig terjed. Elsősorban termelő, de kereskedelmi vagy szolgáltató cégekre is vonatkozhat. Feladata a működő rendszerben a folyamatos ellenőrzés, szükséges módosításokkal változtatásokkal kapcsolatos döntések meghozatala és azok véghezvitele. Vezeti és részt vesz az auditálásokban, időszakos minőségügyi ellenőrzésekben.

QS (Quality System, Qualitätssicherung)  minőségügyi rendszer

 

REFA  (REFA-Verband für Arbeitsgestaltung, Betriebsorganisation und Unternehmensentwicklung e.V)

REFA- Munkakialakítási, Üzemszervezési és Vállalatfejlesztési Szövetség  bővebben

 

SAP (Systeme Anwendungen Produkte in der Datenverarbeitung, Systems and Application Products in Data Processing) Nemzetközileg elismert, de ma már idehaza is elterjedt integrált vállalatirányítási rendszer.

 

SAP PM Analyst (SAP Plant Maintenance Analyst)

 

SPC (Statistical Process Control) Statisztikai folyamat szabályozással foglalkozó módszer


Supply chain specialist A supply chain kifejezés magyarul hozzávetőlegesen ellátási láncként fordítható. Elsősorban termelő, de időnként kereskedelmi vállalatoknál gyakori ennek a pozíciónak a megnevezése. A Supply Chain Manager közvetlen munkatársaként szakmai feladatokat végez. Feladata a termelés teljes logisztika folyamatának nyomon követése, a beszerzéstől a kiszállításig. Feladata lehet még a megfelelő anyagáramlás, szükséges anyagok, alapanyagok meglétének biztosítása.
 

TPM (Total Productive Maintenance) A TQM rendszer továbbfejlesztése. Lényeges eleme, hogy különleges figyelmet kell fordítani a gyártási eszközök karbantartására.

 

TQM (Total Quality Management) Gyártási filozófia, amelynek fontos része a gyártás során keletkező adatok statisztikai elemzése.

 

WBT (Web-based Training)

A WBT egy online továbbképzési forma. Az elsajátítandó ismereteket, tananyagot az interneten ill. az intraneten keresztül teszi elérhetové. A WBT legnagyobb előnye a hagyományos CBT-hez képest, hogy biztosítja annak lehetoségét, hogy a felhasználó közvetlenül az interneten keresztűl kommunikáljon a tanulótársaival ill. egyéb érintettekkel, kérdéseket tegyen fel, és kicseréljék tapasztalataikat. Továbbá azt az előnyt hordozza magában, hogy a tananyagok naponta frissíthetőek, így az elsajátítandó ismeretek köre naprakész tudást eredményez.

A CBT és WBT a tanulás klasszikus formáihoz (pl. szemináriumokhoz) képest lehetővé teszi, hogy az egyén tudása helytől és időtől függetlenül gyarapítható legyen.