284/2007. (X. 29.) Kormány rendelet A környezeti zaj és rezgés elleni védelem
egyes szabályairól
A rendelet hatálya azokra a tevékenységekre, létesítményekre terjed ki, amelyek
környezeti zajt, illetve rezgést okoznak vagy okozhatnak (kivételt képeznek pl.
a közterületi rendezvények, a munkahelyi zaj és rezgés által okozott
foglalkoztatási veszély, a magánszemélyek háztartási igényeit kielégítő
tevékenységek).
Általános tilalomként mondja ki a rendelet a védendő környezetben (pl. lakó-
vagy üdülőterületen, zöldterületen, kórtermekben, tantermekben, lakóépületek
lakószobáiban) veszélyes mértékű környezeti zaj vagy rezgés okozását.
Zaj- és rezgésvédelmi ügyekben az elsőfokú hatósági jogkört főszabályként a
kistérség székhelye szerinti települési önkormányzat jegyzője, a főváros
esetében a kerületi önkormányzat jegyzője gyakorolja, másodfokon pedig a
környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség jár el. A hatóság a
zajvédelmi követelmények ellenőrzése érdekében mérést, számítást, vizsgálatot
végezhet vagy végeztethet, illetve mérés, számítás végzésére kötelezheti a
zajforrás üzemeltetőjét.
A környezetbe zajt vagy rezgést kibocsátó létesítményeket úgy kell tervezni és
megvalósítani, hogy a védendő területen, épületben és helyiségben a zaj- vagy
rezgésterhelés megfeleljen a zaj- és rezgésterhelési követelményeknek.
Környezeti zajt előidéző üzemi vagy szabadidős zajforrásra vonatkozóan a
tevékenység megkezdése előtt az üzemeltető köteles a környezetvédelmi hatóságtól
környezeti zajkibocsátási határérték megállapítását kérni (kivéve pl. ha a
tervezett környezeti zajforrás hatásterületén nincs védendő terület, épület vagy
helyiség), és köteles a határérték betartásának feltételeit megteremteni. Ha az
üzemeltető ezt a kötelezettségét elmulasztja, a környezetvédelmi hatóság
felhívja annak teljesítésére. A környezeti zajkibocsátási határértéket hatósági
határozatban kell megállapítani.
Az üzemeltető a környezeti zajforrás területén és hatásterületén bekövetkező
minden olyan változást, amely határérték-túllépést okozhat, 30 napon belül
köteles bejelenteni a környezetvédelmi hatóságnak. A környezetvédelmi hatóság a
változásjelentés alapján, amennyiben szükséges, a meglévő határozatot módosítja
vagy visszavonja, illetve új kibocsátási határértéket állapít meg. Az üzemeltető
köteles bejelenteni továbbá tevékenységének megszüntetését, az új üzemeltető
tevékenységének megkezdését.
A rendelet az építési zaj- és rezgésforrás működtetésével kapcsolatosan további
speciális rendelkezéseket is tartalmaz. A kivitelező a zaj- és rezgésvédelmi
követelményeket az építőipari tevékenység ideje alatt köteles betartani. A
zajterhelési határértékek betartása alól a kivitelező felmentést kérhet egyes
építési időszakokra, ha a kibocsátási határérték-kérelem szerint a zajkibocsátás
műszaki vagy munkaszervezési megoldással határértékre nem csökkenthető, továbbá
az építkezés közben előforduló, előre nem tervezhető, határérték feletti
zajterhelést okozó építőipari tevékenységre. A kérelemben meg kell jelölni a
határérték túllépés okát, a felmentéssel érintett időszak kezdő és végnapját, a
zajcsökkentés érdekében tervezett intézkedéseket és azok várható eredményeit. A
környezetvédelmi hatóság a zajterhelési határérték alóli felmentésről szóló
határozatában az építőipari tevékenység napi, heti időbeosztására és a
munkavégzés teljesítményére vonatkozóan is előírhat korlátozást.
Ha a szabadidős vagy üzemi zajforrás által okozott zaj a zajkibocsátási
határértéket túllépi, akkor a környezetvédelmi hatóság a zajforrás üzemeltetőjét
intézkedési terv benyújtására kötelezi. Az intézkedési terv a zaj csökkentésére
tervezett intézkedéséket, azok várható eredményét és az intézkedések
végrehajtásának tervezett időpontját határozza meg. A jóváhagyott intézkedési
tervben szereplő intézkedések megvalósítása az üzemeltető számára kötelező.
A rendelet lehetővé teszi fokozottan zajos terület kijelölését, olyan közüzemi
létesítményeknél, ahol a zajszint nem csökkenthető határértékre. Ebben az
esetben a közüzemnek biztosítania kell, hogy az általa készített intézkedési
terv tervezetébe az érintett ingatlantulajdonosok – a környezetvédelmi
hatóságnak történő megküldés előtt – betekinthessenek, és arra észrevételt
tehessenek. A közüzem üzemeltetője az intézkedési terv tervezetét a lakossági
észrevételek alapján köteles átdolgozni.
A közüzem üzemeltetője a fokozottan zajos területet kijelölő vagy újból kijelölő
határozat jogerőre emelkedésétől számított 12 hónapon belül benyújtja a
lakosságot érő zajterhelés csökkentése érdekében az ingatlanok zajcsökkentésével
kapcsolatos intézkedések ütemezését. Az ütemezést a környezetvédelmi hatóság
hagyja jóvá.
A fokozottan zajos területen, az annak kijelölésekor meglévő, jogerős építési
engedéllyel rendelkező védendő lakó- és üdülőépület tulajdonosának igénylése
alapján a közüzemi szolgáltató (a zajforrás üzemeltetője) köteles biztosítani
épületek megfelelő passzív akusztikai védelmét. A fokozottan zajos terület
kijelölését követően létesített vagy bővített védendő épületek esetén az
építtetőt terheli a megfelelő passzív akusztikai védelem megvalósításának
kötelezettsége.
A fokozottan zajos területen fekvő ingatlanok tulajdonosai a zajvédelmi
intézkedésekre vonatkozó igényeket a fokozottan zajos terület kijelölésétől
számított 6 hónapon belül jelenthetik be a közüzemi létesítmény üzemeltetőjének.
A rendelet taxatív felsorolással határozza meg azon eseteket, amelyekben a
környezetvédelmi hatóság zaj-, illetőleg rezgésvédelmi bírságot szab ki (pl. ha
az üzemi vagy szabadidős zajforrás a környezetvédelmi hatóság által
megállapított kibocsátási határértéket túllépi, vagy pl. ha az üzemeltető a
hatósági határozatban foglalt kötelezettségeinek nem tesz eleget).
A zajbírság megállapításához a környezetvédelmi hatóságnak zajvizsgálatot kell
elvégezni. A zajbírság összegét a zajforrás jellegétől függően, a rendelet 3.
mellékletében foglaltaknak megfelelően állapítja meg a környezetvédelmi hatóság.
A rezgésterhelési határérték túllépése esetén a rezgésbírság összegének
meghatározására szintén a rendelet 3. melléklete szolgál alapul.
A rendelet 2008. január 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit a
hatálybalépést követően indult eljárásokban kell alkalmazni. A rendelet
hatálybalépésekor már működő
a) üzemi vagy szabadidős zajforrások esetében, amelyeknek a hatásterületén olyan
zajtól védendő épület vagy terület van, amelyre a környezetvédelmi hatóság
korábban nem állapított meg határértéket,
b) zajkibocsátási határértékkel rendelkező üzemi és szabadidős zajforrások
esetében, ahol a határértéket megállapító határozatban megadott védendő
objektumok üdülőterületen, különleges területen helyezkednek el
a zajkibocsátási határérték megállapítása iránti kérelmet a rendelet
hatálybalépésétől számított 1 éven belül kell benyújtani a környezetvédelmi
hatósághoz.
A kérelemre megállapított zajkibocsátási határérték teljesítési határideje
2012. január 1.
A 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet teljes szövege
|